Bakgrund

måndag 21 februari 2011

Ett tillägg

Hu, så länge sedan det var sedan jag skrev något här! Men om sanningen ska fram har jag inte haft tid till det. Det har varit ganska mycket med skolan nu - missat en tenta för att jag var sjuk, en massa att läsa i historia och en massa att skriva i litteraturvetenskapen. Inte kul!


Särskilt historian är jobbig nu, och min lärare är i det närmste hopplös. Inte för att vara elak eller så, men han är verkligen inte särkillt bra. Det verkar inte riktigt som om han vet riktigt vad det är han patar om, han byter tidsepok och ämne titt som tätt och skriver aldrig upp något på tavlan så det är ganska så svårt att hänga med i vad det är han pratar om.


Men något ska man väl kunna lära sig i alla fall. Jag kan ju åtminstone säga att jag vet vad feodalism är nu och vad det går ut på (det är ungefär vad han säger varenda föreläsning). Jag måste säga att min förra lärare var bättre - men det är inte bra att leva i det förflutna (och ändå läser jag historia...) så nu går vi vidare.


I alla fall - tillägget som jag nämner i rubriken gäller förra inlägget. Jag håller inte alls på med Slutet på Mr Y, inte bara i alla fall - vi kan även lägga till Rosens Namn av Umberto Eco och Hungerspelen av Suzanne Collins. Rosens Namn ska läsas på historian så jag hoppas verkligen att den är bra, men jag har inte börjat på den riktigt än, och Hungerspelen har jag tänkt läsa ganska länge (pluss att jag har blivit tjatad på) så jag satte igång idag även om jag inte har tid.


Det var ingen bra idé att göra det kan jag säga, för hu så bra den är! Vet inte om det är den bästa bok jag läst, men det är en sådan där som man inte kan lägga ifrån sig när man väl har börjat läsa. Den suger liksom tag i en och vägrar släppa taget - men jag ska i alla fall försöka sluta läsa så pass länge att jag hinner skriva klart inlämningsuppgiften till litteraturen.

3 kommentarer:

  1. rosens namn - der name der rose. Handlar den om den försvunna komedidelen som Aristoteles skrev då det begav sig? Den finns som film med självaste sean connery i huvudrollen. Där har vi en röst som får flickhjärtan att stanna och förvandlar knäna till lätt överkokt spagetti. vissa blir bara bättre med åren....

    SvaraRadera
  2. Ja, just den är det. Man kan väl klassa den som en slags medeltidsdeckare med mord och en hel del filosofi. Tydligen ska ett klosterbibliotek vara en av "huvudpersonerna", eller hur man nu ska uttrycka det. I alla fall så som jag fattat det - jag har inte börjat med boken än så jag vet inte helt hur den är än. Och jag vet vilken film du menar, fast jag har inte sett den själv. Du?

    SvaraRadera
  3. näe, inget jag sett men vi har behandlat mycket arestoteles och då kom denna bok eller framförallt filmen på tal.

    SvaraRadera