Bakgrund

torsdag 10 mars 2011

Så var det dags igen

Nu sitter jag återigen här med ett PM som ska skrivas, denna gång om kristendom, kyrka och dess inflytande i det medeltida samhället. Och jag har lite smått hjärnsläpp igen. Hatar när det händer. Särskilt när man är under tidspress. Men som tur är den här gången så vet jag i alla fall vad jag ska skriva om.

Som jag har fattat det är det meningen att vi ska föra en diskussion om allt möjligt som har med kyrkan, staten, teologi, kvinnosyn, filosofi, sexualitet, kloster och annat tjafs att göra, men jag har konstaterat att det aldrig kommer att gå att få till en diskussion på det om man bara ska skriva fem sidor. Det kommer inte att bli något vettigt av det alls utan bara en massa pladder om ingenting när man inte har plats för att gå in djupare på det.

Så jag har bestämt mig för att fokusera främst på kyrkans kvinnosyn och dess syn på sexualitet eftersom dessa ämnen är så pass sammankopplade med varandra. Det var också detta som jag lyckades hitta mest vettigt om i faktaböckerna och i Rosens Namn, som vi också måste använda oss av. Och det faktum att det var det enda där jag verkligen begrep vad de pratade om i Rosens Namn hjälpte väl också till lite i beslutet. Det är ytterst svårt att diskutera något som man inte beriper det minsta av...

Nu ska jag i alla fall ta och försöka fortsätta skriva. Jag har ju en halv sida klar, så bara jag kommer på hur jag ska fortsätta på det kommer det att gå hur bra som helst sen. Så det är väl bara att sätta igång och knattra på med det hela!

2 kommentarer: