Bakgrund

söndag 2 januari 2011

Död i Andras Ögon av Charlaine Harris

Originalets titel: Dead to the World

Översättning: Thomas Engström

Förlag: Månpocket

Handling: Efter den senaste boken i serien är Sookie numera singel igen. Efter att Bill svikit henne i Jackson har de båda knappt pratat med varandra, och nu när Bill dessutom åkt till Peru ser det inte ut att bli någon förändring på den fronten. Sookie känner sig ensam men har ändå bestämt sig för att inte ha någonting att göra med vampyrer under ett bra tag framöver. Det går dock inte riktigt som hon har planerat.


När hon är på väg hem efter jobbet på nyårsafton får hon syn på en naken man som springer ensam längs vägen. Det visar sig vara Eric, Louisiana-vampyrernas sheriff i Shreveport. Enda problemet är att han inte minns det. Han minns inte heller vem Sookie, eller ens vem han själv, är. Någon verkar ha stulit han minne och Sookie känner sig tvungen att erbjuda honom sin hjälp. För inte kan hon väl bara lämna honom där i skogen alldeles ensam? Och rädd...


Men som om inte allt detta var nog blir hon sedan plötsligt indragen i ytterligare problem. En grupp häxor som nyligen anlänt till Shreveport har plötsligt förklarat krig mot vampyrerna i området, och snart har även varulvar och hamnskiftare blivit indragna i kalabaliken. Frågan är bara hur lång tid det tar innan det hela spårar ur, nu när Eric inte längre är i stånd att styra upp det hela...


Tid: Ca 1,5 månader. Mitt försvar? Jag läste för många av de här böckerna efter varandra och ledsnade efter halva boken. Så jag tog en paus på några veckor och sen läste jag ut resten av boken på en dag.


Kommentarer: Lika bra som de andra böckerna, så det var inte för att den var dålig som jag slutade läsa. Det är bara det att man inte kan läsa mer än tre böcker av den här serien direkt efter varandra. Det går bara inte. En liten varning bara, så ni inte gör samma misstag som mig. Läs minst en annan bok emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar